On kontra bas

"Každý hudebník vám určitě řekne, že v orchestru může náhle chybět dirigent, ale nikdy ne kontrabas….Řeknu víc – ale nejdřív definice – orchestr je tím správným orchestrem teprve ve chvíli, kdy v něm hraje kontrabas". To je ukázka ze hry „Kontrabas“ německého autora Patricka Süskinda, která byla 8. listopadu uvedena v Českém Těšíně v rámci 17. Festivalu divadel Moravy a Slezska v nastudování Slovenského komorného divadla z Martina. 

Patrick Süskind se narodil v roce 1949 v Ambachu, nedaleko Mnichova. Na kontrabas nikdy nehrál, ale od dětství se věnoval hře na klavír. Později se začal zajímat o dějiny – vystudoval středověkou a moderní historii na univerzitě v Mnichově. Studia ukončil v roce 1974 a začal se věnovat psaní. „Kontrabas“ dopsal v létě 1980 a premiéra byla v mnichovském divadle. A zanedlouho se hra stala populární ve všech evropských divadlech. Polská premiéra „Konstrabasu“ se konala v roce 1985 v Teatrze Starym v Krakově. Hru režíroval a zároveň si v ní i zahrál Jerzy Sthur. A pro zajímavost, toto monodrama ve Sthurově nastudování i podání se těší obrovské popularitě a hraje se dodnes. 
Slovenské komorné divadlo Martin uvedlo premiéru této hry před dvěma lety. V roce letošním se inscenace hrála na českotěšínském jevišti v rámci 17. ročníku Festivalu divadel Moravy a Slezska. Režisérem inscenace je Roman Polák, který je s divadlem v Martině spjat od roku 1984 a který má na svém uměleckém kontě také bohaté zkušenosti ze spolupráce s divadelními scénami v Bratislavě, Praze či Brně. Polák inscenoval také opery v divadlech v Košicích nebo Bánské Bystrici a jeho představení byla nominována na řadu ocenění. Jako režisér a scénárista spolupracuje s televizí. 
František Výrostko st. v inscenaci "Kontrabas".
Roman Polák se rozhodl, že se v monodramatu „Kontrabas“ objeví kromě hlavního hrdiny také jeho alter ego. Efekt je dokonalý. Jeden z herců je mistrem slova – herec Slovenského komorného divadla Martin - František Výrostko starší, druhý je profesionálním kontrabasistou – František Výrostko mladší. Díky tomuto propojení se hra „Kontrabas“ stala skvělou příležitostí jak pro herce, tak pro hudebníka. A nutno podotknou, že oba hrdinové se svého úkolu zhostili znamenitě. František Výrostko st. byl v roli frustrovaného a unaveného hudebníka, jenž je ale láskou k hudbě naprosto pohlcen a svůj kontrabas zároveň miluje i nenávidí, velmi přesvědčivý. Své postřehy týkající se hudby a tajnosti svého soukromí vypráví divákům sedíc u „domácího krbu“. Hrdina naříká, křičí, chvílemi se zdá, že rozbije nástroj o stěnu, ale vzápětí se s ním mazlí a leští ho. Byl to nelehký úkol, protože herec musel udržet pozornost obecenstva víc jak hodinu a půl bez přestávky a hrát v neměnící se scénografii. Výrostko st. zaujímal obecenstvo od začátku do konce hry. Přirozeností i distancem, který je v této roli potřebný, si získal srdce festivalového publika.
Hra "Kontrabas" se stala skvělou příležitostí jak pro herce, tak pro hudebníka. A nutno podotknou, že oba hrdinové se svého úkolu zhostili znamenitě.
Speciální pozornost si zasluhuje i hudba, která se inscenací „Kontrabas“ prolíná. Jejími autory jsou Elliott Cartera, Miloslav Gajdoš a František Výrostko ml. Hlavní hrdina spílá na téma kontrabasu: "Ne, nemohu říct, že ho mám rád. Během hry je nemožný…abych zahrál tři půltóny, potřebuji k tomu celou šířku dlaně…A jestli chci zahrát na jednu strunu od spodu na horu, tak to musí jedenáctkrát změnit prstoklad. To je sport a ne hudba". Slovenští tvůrci „Kontrabasu“ se snažili zjistit, jak se změnila hudba za těch bezmála čtyřicet let, které uběhly od prvního uvedení hry a jak se změnil přístup ke kontrabasu. To, co bylo kdysi problémem, je pro dnešní muzikanty a hudební skladatelé potenciál. Ve 21. století objevili skryté možnosti kontrabasu ti nejlepší avantgardní sóloví hráči. A den co den tyto možnosti zkoumá také František Výrostko ml., který účinkuje nejen se symfonickým orchestrem, ale hledá i svou sólovou cestu. Na kontrabas hraje současným stylem klasickou hudbu, jazz či tango. Ukázku toho, jak tyto různé hudební žánry mohou v podání kontrabasu znít, předvedl v této inscenaci. 
Inscenace dnes již legendární hry Patricka Süskinda „Kontrabas“ v nastudování Slovenského komorného divadla Martin, to je kus dobré práce jak po stránce režijní, tak hudební i herecké. „Kontrabas“ se hraje už skoro čtyřicet let v různých divadlech a stále má své publikum, což svědčí o obrovském dramatikově talentu. Süskind napsal univerzální dílo, kterému rozumí diváci v každé zeměpisné šířce, napsal dílo, které je aktuální bez ohledu na čas.
"Kontrabas", Patrick Süskind, režie: Roman Polák, premiéra: 6 listopadu 2014, Slovenské komorné divadlo Martin, uvedeno v rámci 17. Festivalu divadel Moravy a Slezska, 8 listopadu 2017, Těšínské divadlo v Českém Těšíně. 
09 / 11 / 2017
Małgorzata Bryl-Sikorska
Překlad: Alice Olmová-Jarnotová

Czytaj też:

Komentáře: