Pro „Bajku“ to bude velmi intenzivní a zajímavá sezona

Umělecký šéf loutkové scény „Bajky“ Těšínského divadla v Českém Těšíně Jakub Tomoszek nám poodhalil novou uměleckou sezonu, ale prozradil něco i o plánovaném stěhování „Bajky“.

Umělecká sezona 2017 / 2018 v „Bajce“ se blíží mílovými kroky. Jaká bude? 

Čeká nás oslava, protože „Bajka“ slaví své „sedmdesátiny“. S vedením divadla ale budeme ještě řešit, zda nepřesuneme oslavu až na sezonu následující, tedy 2018 / 19, protože podle plánu našeho zřizovatele, tedy Moravskoslezského krajského úřadu, by měla být v Těšínském divadla otevřena malá scéna, jež by se měla stát naší scénou domovskou. A bude li tento termín definitivně potvrzen, počkáme s oslavou na příští rok. Samozřejmě, mám už nějaké plány na to, jak 70 let „Bajky“ oslavit, ale rád bych, aby to zatím zůstalo tajemstvím. Jedno je ale jisté – chceme uspořádat setkání umělců, kteří v průběhu těch let s „Bajkou“ spolupracovali. A samozřejmě bude i setkání s dětmi.

„Bajka“ uvádí obvykle tři premiéry za sezonu. Prosím, řekněte něco o představeních plánovaných na tuto sezonu.

Bude to „Królowa śniegu”, „Pinokio” i „Ondraszek”.„Królowa śniegu”se bude zkoušet pod režijním vedením Marie Míkové, jež s námi spolupracuje již řadu let. Připomeňme například jejího „Małego Księcia”. Je to nejen režisérka, ale i autorka knih nominovaných např. na českou literární cenu „Magnesia Litera“. Je to i herečka souboru „Loutky v nemocnici”, čili aktivity loutkářů hrajících pro děti v nemocnicích. Hudbu k této inscenaci skládá Beata Hlavenková, známá česká jazzová klavíristka a skladatelka. Beata viděla představení „Bajky“, když jsme hráli v Praze, a byla okouzlena. A pak účinkovala v třinecké knihovně jako host poetického večera Bogdana Trojaka, a tam jsem jí navrhnul, aby nám napsala hudbu. A ona souhlasila. Nu a scénografkou k této hře bude známá česká televizní scénografka Zuzana Štancelová.
V nové sezoně oslaví „Bajka“ 70 let. Určitě budeme slavit. Jsme také ve fázi před stěhováním naší scény, což je pro nás velká výzva související také se změnou naší estetiky.

„Ondraszek. Pan Łysej Góry”je mezi diváky Polské scény Těšínského divadla velmi oblíbený titul. „Bajka“ připravuje „Ondraszka“ pro děti. Chcete jít ve šlépějích popularity Polské scény?

Myslel jsem, že ano, ale podařilo se mi přizvat ke spolupráci Tomáše Kočka, který bude jak režisérem, tak autorem hudby k této inscenaci. Kočko je moravský hudebník, skladatel a loutkový režisér, jenž se léta o Ondraszka zajímá. S básnířkou Lenou Pešák se dohodli, že udělají „Ondraszka“ jiného, než je ten na Polské scéně. Sám jsem velmi zvědav na výsledek.
 Třetí premiérou bude „Pinokio“ z autorské dílny slovenských manželů Petronely Dušové, jež se ujme režie, a Miroslava Duši, který bude scénografem. Tento pár již s „Bajkou“ úspěšně spolupracoval i v sezonach minulých, připomeňme například představení „O kiju samobiju”. I tentokrát to vypadá na zajímavou premiéru.

Je naděje, že zanedlouho se loutková scéna „Bajka“ bude stěhovat do nových prostor rodící se malé scény. Jak na tuto změnu pohlíží umělecký šéf „Bajky“?

Je to velká výzva, protože se tímto mění celá estetika „Bajky“. Budou to změny v přemýšlení scénografů a režisérů. Žádná krabicová scéna, ale otevřený prostor. Ale myslím, že by ta, skoro malá revoluce, mohla dopadnou dobře, a mám z toho všeho velkou radost. Na druhou stranu se během takových výzev čas od času stane chybička, ale to je nevyhnutelné. Budeme tomu muset čelit a ustát to. Ruku v ruce s moderní scénou půjdou určitě i nějaké experimenty. Byť i v současné době se snažíme nedělat schematické inscenace. V našich představeních sice využíváme osvědčené postupy, ale aktualizujeme je. Například stínové divadlo, nebo proměna scénografie díky přesunu jejich jednotlivých elementů. To se líbilo mladým divákům dříve a dnes jsme schopni je tímto příjemně překvapit. Nové technologie a obrazovky všeho druhu dnešní děti pohltily. Musíme proto použít jiné prostředky na to, aby jim představení učarovalo.
Tomáš Kočko a Lena Pešák se dohodli, že udělají „Ondraszka“ jiného, než je ten na Polské scéně. Sám jsem velmi zvědav na výsledek.

Na novém moderním jevišti „Bajky“ by se také mohlo hrát pro ty úplně nejmenší děti, tedy ty „nejrozkošnější“ ve věku do tří let. Uvažovali jste nad tím?

Viděl jsem pár takových představení na festivalech a nevím, zda se tomu dá říkat divadlo. Spíše bych to označil jako show pro novorozence. V současné době se stalo trendem, že se pro nemluvňata dělá všechno možné. Samozřejmě občas stojí za to držet se trendů, ale „Bajka“ hraje pro děti od 3 do 12 let. Kromě toho děláme tři premiéry za sezonu a představení pro ty úplně nejmenší nemohu nabídnout dětem desetiletým. A to by znamenalo, že pro starší děti by byly jen dvě premiéry za sezonu. Upřímně se přiznám, že jsem uvažoval o zařazení něčeho takového do našeho repertoáru, ale stále jsem na pochybách. Například zápasím s myšlenkou, zda si dvouleté dítě něco z představení zapamatuje. Jsem tátou sedmiletého syna a když se ho zeptám, co si pamatuje z doby, kdy mu byly dva nebo tři, tak přiznává, že nic. 

Na loutkové scéně „Bajka“ začíná sezona mnohem dřív než v září, První představení po prázdninách hrajete již 20. srpna. 

Ano, je to tak, hrajeme pohádku „O líném Honzovi“. A to v rámci každoroční ostravské přehlídky loutkových divadel. Festival se zrodil z předsvědčení, že loutky nemají dovolenou, takže umělci hrají pro nejmladší diváky i o prázdninách, kdy organizátoři zvou různá loutková divadla. A zůstaneme li u těch přehlídek, tak o něco později, začátkem listopadu, nás čeká mezinárodní loutkářský festival „Spectaculo Interesse”, který se v Ostravě koná od roku 1995. V roce letošním tam budeme hrát pohádku o„O kiju samobiju”. A jako každoročně budeme s našim představením účinkovat na českotěšínském Festivalu divadel Moravy a Slezska a uvidíme, co se ještě „vyvrbí“...
10 / 08 / 2017
Małgorzata Bryl-Sikorska
Překlad: Alice Olmová-Jarnotová

Czytaj też:

Komentáře: