Zhodnocení umělecké sezony 2018 /2019 (subjektivní)

Již třetí sezonu vidím a později hodnotím všechny premiéry Těšínského divadla. Za uměleckou sezonu je to patnáct představení, která odehrají tři divadelní soubory působící pod jednou střechou jednoho divadla v Českém Těšíně: Polská scéna, Česká scéna a Loutkové divadlo „Bajka“. Je před námi okurková sezona, a tak se jako obvykle pokusím o malé subjektivní zhodnocení letošní sezony.

Nejlepší herečka

Jestliže roli Marceliny Sembrich-Kochańské budeme považovat za jednou ze tří hlavních rolí ve hře „Fantazja polska”, (a myslím si, že můžeme) tak bezkonkurenčně nejlepší ženskou roli v této sezoně ztvárnila Małgorzata Pikus. Herečka Polské scény v inscenaci „Fantazja polska”, v režii Bogdana Kokotka, hrála s vervou a energií, jakou jsem již dávno na jevišti neviděla. Pikus se převtělila v exaltovanou, dynamickou a prostořekou zpěvačku, která doprovázela manželé Padarewské během slavného turné klavíristy po USA. Když jsem sledovala, co se děje na scéně, chvílemi jsem si myslela, že autor hry Maciej Wojtyszko, napsal roli Małgorzatě Pikus „na tělo“.

Nejlepší herec

Nejlepší mužská herecká role se mi vybírá velmi těžce, protože i tato sezona patří v Těšínském divadle k další, v níž vynikají především dámské hlavní role. Ale určitě nezapomenu na přesvědčivého Paderewského v podání výborného Tomasze Kłaptocze v inscenaci „Fantazja polska”. Objevem této sezony byl pro mě herec České scény Petr Sutorý, kterého jsou sledovala na premiéře „Gazdiny roby” v režii Petra Kracika. Jeho zpočátku vyrovnaná postava Mánka se postupně mění a výsledkem je finále plné emocí. Do dnes si pamatuji scénu šíleného čardáše z rozpaků v jeho podání.
Małgorzata Pikus a Tomasz Kłaptocz v inscenace "Fantazja polska" na Polské scéně.

Nejlepší herec v loutkovém divadle

Toto rozhodování vůbec nebylo jednoduché, ale ve výsledku bych tímto chtěla ocenit celý herecký soboru účinkující ve skvělé inscenaci Loukové scény „Bajka“ – „Labutě ze země Erin“ v režii Katarzyny Deszcz. Představení přitahovalo mou pozornost jako magnet, bylo velmi vzrušující a několikrát jsem měla slzy v očích. A to bezesporu zásluhou skvělých hereckých výkonů umělců „Bajky“: Doroty Grycz, Ewy Kus, Wandy Michałek, Jana Szymanika, Jakuba Tomoszka a hostující Daniely Sedláčkové.

Nejlepší vedlejší role 

Dokonalou roli, jež se vryla do paměti, byl Eugeniusz v podání Zbigniewa Cieślara v inscenaci „Tango” v režii Michala Spišáka na Polské scéně. Herec vytvořil přesvědčivou kreaci okouzlujícího, zranitelného a manipulovatelného staršího pána. Myslím si, že svým ztvárněním povýšil tento herec roli vedlejší na hlavní. Další charakteristickou a nepřehlédnutelnou vedlejší rolí, tentokrát ženskou, byla Mae Jolany Ferencové v inscenaci „Kočka na rozpálené plechové střeše” v režii Petra Kracika. Herečka ztvárnila zvláštní ženu (rovněž se zvláštním akcentem a stylem oblékání se) plnou zlosti, závisti a frustrací. Navzdory tomu, že Mae má „černý charakter“, tak se výsledek práce Jolany Ferencové sledoval příjemně.    
„Labutě ze země Erin“, Loutková scéna „Bajka“.

Nejlepší scénografie

Velmi zajímavou scénografii stvořil Aleš Valášek k inscenaci „Tango“ uváděné na Polské scéně. Pečlivě vybrané kostýmy a rekvizity, výmluvné kartony s náhodnými či ne náhodnými čísly – to vše dohromady stvořilo ideální prostředí pro současné uvedení jedné z nejpopulárnějších her Sławomira Mrożka, v níž se surrealismus a groteska mísí s tragičnem. 

Nejlepší režie

Dle mého subjektivního názoru jsou z patnácti zhlédnutých inscenací v této sezoně v Těšínském divadle v Českém Těšíně nejlepší inscenací „Labutě ze země Erin“ Loutkové scény „Bajka“. Je to představení dokonalé v každém detailu: nápad, text, adaptace, režie, herectví, scénografické nápady a samozřejmě loutky. Je to inscenace, která okouzlí výtvarnou stránkou od začátku do konce, o čemž svědčí neotřelé nápady tvůrců a perfektní práce celého souboru. Fantazii a magický svět oceňuji v každém divadle. Velký aplaus patří paní režisérce Katarzyně Deszcz, tato inscenace pro ni byla v loutkovém divadle debutem a s „Bajkou“ spolupracovala poprvé. 
06 / 07 / 2019
Małgorzata Bryl-Sikorska
Překlad: Alice Olmová-Jarnotová

Czytaj też:

Komentáře: