Anketa - Diváci hodnotí divadelní sezonu 2016 / 2017

Prázdniny a „okurková sezona“ - i v divadle. Ale zároveň nejlepší čas na zhodnocení minulé sezony Těšínského divadla. Vydařila se opravdu všechna představení? A co by si přálo obecenstvo v sezoně následující? Zeptala jsem se diváků České i Polské scény. 

Karel, divák České scény: Obvykle přicházím na čtyři premiéry ročně. Musím říct, že repertoár sezony 2016 / 17 mi padl „do gusta“ z padesáti procent. Nejraději mám komedie nebo představení s odkazem na historii jako například „Písničkář“ v režii Miloslava Čížka, kterého si osobně velmi cením nejen jako režiséra, ale i jako herce. Dále na České scéně rád sleduji „dozrávání“ mladého hereckého pokolení. Zejména se mi líbí, jak hraje a zpívá David Depta, je radost na něho pohledět.
Číst dále
07/08/2017 | opinie

Umělci zdravotně postiženým

Těšínské divadlo již hezkou řádku let organizuje charitativní akci nazvanou „Pohádkové dopoledne“. Na programu je představení a po něm zábavné dopoledne pro zdravotně postižené. Do akce se dobrovolně zapojují herci všech tří scén. A ne jinak tomu bylo i v tomto roce. 

Letošního divadelního dopoledne se účastnili klienti pěti českých institucí a to z Českého Těšína, Třince a Horního Žukova. Vedení třineckého stacionáře zdůrazňuje, že zábavné dopoledne je u nich velmi oblíbené. "Do našeho zařízení jsou umisťovány osoby s fyzickým i mentálním postižením ve věku 18 – 50 let. V současné době jich máme v péči 35 a dnes jsme v Těšínském divadle se skupinou 30 z nich. Mezi našimi klienty je tato akce velmi oblíbená, rádi sem přijíždějí a vždy se ptají, kdy zase pojedou a jaké představení uvidí tentokrát" - říká Kamil Raszka, ředitel Denního stacionáře Radost v Třinci. A dodává: "Pracuji v této instituci osm let a této zábavné akce v závěru školního roku se na pozvání ředitele divadla Karola Suszky účastníme rok co rok".
Číst dále
07/08/2017 | dobre obyczaje

Předplatné – jednoznačná výhoda

V Polsku jsou divadla nabízející pravidelné předplatné v menšině. Je to škoda, protože abonomá je výhodné nejen pro divadlo, ale především pro diváky. A jak je to v Těšínském divadle? 

Co může předplatné nabídnou kromě levnějších vstupenek a tedy finanční úspory (není bez zajímavostí, že v Těšínském divadle to je až 50 procent)? Objednáním předplatného divadlo garantuje, že vždy obdržíte písemnou pozvánku, ať nezapomenete, že se blíží premiéra či termín Vašeho představení, a k tomu i bližší informace o inscenaci.
Číst dále
07/08/2017 | dobre obyczaje

Dokud zpíváš, žiješ

 Česká scéna Těšínského divadla uvedla na jevišti život a dílo Karla Hašlera, populárního českého písničkáře, herce, kabaretního a filmového umělce. Scénář k inscenaci napsal současný autor, milovník života a Hašlerova díla Gustav Oplustil, který byl čestným hostem sobotní premiéry. Režie představení se ujal šéf České scény Miloslav Čížek.

Dramaturg Ivan Misař v úvodním slovu k premiéře řekl, že „Písničkář“ v sobě snoubí prvky revue, kabaretu, muzikálu i činoherního představení. Hudba v inscenaci je živá, herci zpívají za doprovodu orchestru umístěného v pozadí jeviště. Dominantní jsou hromadné taneční scény v podání herců České scény a hostujících tanečníků. Děj se začíná odehrávat na začátku 20. století a uzavírá se v prvních letech 2. světové války, čili v době, kdy Karel Hašler tvořil. Tento historický rámec „Písničkáře“ připomíná loňský hit Polské scény„Powróćmy jak za dawnych lat, czyli polskie piosenki międzywojenne” (premiéra: duben 2016). Zásadní rozdíl mezi těmito dvěma inscenacemi je ale v jejich kompozici. „Powróćmy jak za dawnych lat...” to je revue a hudební scény. Zatímco „Písničkář“ má bohatou fabuli, kterou hudba a tanec jen doplňují.
Číst dále
07/08/2017 | recenzje

Divadlo je neustálé hledání

Rozhovor s uměleckým šéfem České scény Miloslavem Čížkem.

Polská a Česká scéna jsou sice dva samostatné umělecké soubory, ale oba jsou součástí většího organismu, tedy Těšínského divadla. Můžeme v tomto případě hovořit i o repertoárové souběžnosti obou scén?

Číst dále
07/08/2017 | rozmowy

Polovičatě skvělá politická satira

Inscenaci „Čaj u pana senátora“ v režii Ivana Krejčího, která měla svou premiéru 4. března 2017 na České scéně Těšínského divadla, je těžké zhodnotit jednoznačně. Na straně jedné zde najdeme skvělé inscenační nápady, na straně druhé jejich nedostatek. A jsou zde i okamžiky, ve kterých zcela chybí tvůrčí invence talentovaného režiséra. 

Autorem „Čaje u pana senátora” je Ivan Stodola. Narozen v roce 1888 v Liptovském Mikuláši na Slovensku. Byl to nejen jeden z nejvýznamnějších slovenských dramatiků 20. století, ale i uznávaný lékař. Studia medicíny ukončil v Budapešti a Berlíně a následně začal pracovat jako lékař v Liptovském Mikuláši. V tomto období pulsoval ve městě amatérský divadelní život. A Stodola, milovník divadla, začal s jedním souborem spolupracovat. Jeho první autorské pokusy byly natolik úspěšné, že se zanedlouho ukázaly na scéně slovenského Národního divadla v Bratislavě, jehož počátky sahají do roku 1920. Komedie „Čaj u pana senátora” z roku 1929 je jednou z prvních v plejádě děl na kontě tohoto autora. 
Číst dále
07/08/2017 | recenzje
zobrazit další články