Nohavica a obousměrný most

Jedním ze zásadních prvků inscenace „Těšínské niebo – Cieszyńskie nebe” byla hudba. Byla to právě hudba, která dokázala spojit pod jednou střechou české a polské diváky. 

V divadelním programu k inscenaci „Těšínské niebo – Cieszyńskie nebe” vypráví jedna ze spoluautorek tohoto díla Renata Putzlacher o genezi příprav a o vztahu Jaromíra Nohavici k městu nad řekou Olší. Jak se ukázalo, tvůrci se nesešli jen náhodou. 
Číst dále
07/08/2017 | varia

Stále je v nás cosi obludného a pokryteckého

Gabriela Zapolská napsala "Morálku paní Dulské" v roce 1906 a stvořila dílo, které nestárne. Od časů, mělo kdy toto drama premiéru na divadelní scéně, prošly Evropou dvě světové války, změnilo se politické uspořádání, rodily se nové společenské třídy a s nimi jejich nové hodnoty. A drama, které Zapolská napsala doslova za pár dní, je aktuální dodnes. 13. ledna měla "Morálka paní Dulské" premiéru na České scéně Těšínského divadla v režii Karola Suszky. 

Že by drama Zapolské neztratilo nic na své aktuálnosti, protože se povaha člověka nemění? Stále najdeme mezi lidmi „obludy“ toužící jen po zisku, lakomce a pokrytce. Porozhlédněme se kolem a chvíli bedlivě sledujme obyvatelé okolních měst a městeček, ve kterých žijeme… Takové „Dulské“ sedí na mši v první řadě, nejhlasitěji zpívají, zapáleně se modlí, vhazují nejvíc milodarů, a přesto všichni vědí, že svaté nejsou. Naopak- hříchů a prohřešků mají na svědomí bezpočet. Ale dělají všechno proto, aby se na venek prezentovali jako téměř dokonalé. A aby toho nebylo málo, tak společnost na jejich hru přistupuje a všechna provinění tak zůstanou ukryta. A když se z nic přece jen náhodou zrodí nějaký skandál, většinou je rychle zapomenut, „prominut“. 
Číst dále
07/08/2017 | recenzje

„Těšínské nebe“ není již 10 let na repertoáru Těšínského divadla

Je tu nový rok 2018 a novoroční období je obdobím vzpomínání. Konkrétně v tomto roce uplyne 10 let od derniéry vyhlášené inscenace Těšínského divadla v Českém Těšíně „Těšínské niebo – Cieszyńskie nebe”, scénář Renata Putzlache, režie Radovan Lipus. 

Na konci roku 2017 slavil Cieszyn a Český Těšín 10 let od vstupu Polska a Česka do Schengenu, díky čemu došlo k likvidaci hraničních závor. Hlavní oslavy se konaly na mostě Přátelství u kavárny Avion. Oslavy se staly pretextem k diskusi na téma kondice Evropské unie a možností realizace jednotlivých států, ale byl to také impuls k přemýšlení o současných společenských relacích mezi obyvateli Těšínského Slezska a možnostech spolupráce mezi samosprávou Cieszyna a Českého Těšína.
Číst dále
07/08/2017 | varia

V kulisách divadelní práce – inspicientka

Co vlastně dělá divadelní inspicient? V naší další reportáži z divadelního zákulisí vstupujeme do království Anny Kaczmarské, inspicientky Polské scény. Byť ji diváci nevidí, její místo je co neblíže jevišti a hercům. A bez její podpory a bez jejího dohledu by se představení snad ani nekonalo. 

Máme li pár slovy říct, kdo je inspicientka, pak je to koordinátorka zákulisní práce v době zkoušek a představení. Je schována za kulisami a to doslova, protože její místo je přímo u jeviště. Inspicientka Polské scény Anna Kaczmarská je spjata s každou inscenací od první zkoušky. – Přicházím již na první čtenou zkoušku a dostávám od režiséra text hry – doplňuje Anna. – Intenzivní část mé práce přichází s aranžovacími zkouškami, kdy se herci zvedají od stolu, vstupují do prostoru a začínají se aranžovat jednotlivé scény. Píši si poznámky do textu hry, které se týkají vstupů a odchodů herců na jeviště a z jeviště, a také si poznamenávám, co v dané scéně herec dělá a jaké má rekvizity. A když pak v dalších fázích zkoušek přichází zvukař, osvětlovač, rekvizitář a garderobiérka, mým úkolem je vyjasnit jim co a jak má být. A velmi důležitým okamžikem ve zkušebním procesu je zkouška týden před premiérou, které se říká technická – dodává Anna Kaczmarská. 
Číst dále
07/08/2017 | zza kulis

Hudba a tanec na České scéně

V sobotu 4. listopadu uvedla Česká scéna Těšínského divadla premiéru hudebně – taneční inscenace s tajemně znějícím názvem - „Pa.Di.Pa.Ré“. Režisér Jaroslav Moravčík nám před premiéru objasnil, že v titulu je zašifrováno „Ten, kterého dal Bůh...“. Zrození světa a člověka, to je vděčné divadelní téma. Podařilo se tento potenciál využít na divadelních prknech? 

Umělecká činnost Jaroslav Moravčíka, slovenského tanečníka, režiséra a choreografa, je svázána se slovenskými a českými divadelními scénami a dokonale ji znají diváci České scény. Připomeňme populární tituly minulých sezon, pod kterými je Moravčík podepsán: „Báthoryčka“ či „František z Assisi„. Úspěšná byla i loňská podzimní premiéra “Kubo, muzikál na lidovou notu“, na kterém Moravčík spolupracoval jako choreograf. Všechny výše zmíněné inscenace jsou muzikály, propojují hudbu, tanec a mluvené slovo. „Pa.Di.Pa.Ré“ je představením pouze hudebním a tanečním. 
Číst dále
07/08/2017 | recenzje

V tom „šílenství“ je metoda

A je tu poslední recenze představení uvedeného v rámci letošního Festivalu divadel Moravy a Slezska. Předposlední festivalový den se na scéně Těšínského divadla představil soubor Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawského z Płocka s inscenací „Zkrocení zlé ženy“ dramatika Williama Shakespeara. 

Mohlo to být další z řady představení hraných klasicky, v klasických, ne zrovna zajímavých kostýmech, prostě „šedá myška“ mezi představeními. Ale nebylo tomu tak, i když z počátku tomu vše nasvědčovalo. Ředitel plockého divadla Marek Mokrowiecký přichází na scénu a upřímně děkuje řediteli festivalu Karolovi Suszkovi za pozvání na festival a za okamžik už strhává obecenstvo Shakespearovou hrou. Nejprve ovšem hravé divadelní rozhovory. Ale obecenstvo nemá tušení, že už je ve víru představení. Náhle je Mokrowieckého povídání násilně přerušeno herci, kteří ztropí hluk, vstupujíc na jeviště bočními dveřmi. „Ale to přece není možné, v takových podmínkách se nedá pracovat!“ Ječí Mokrowiecký a rozčíleně odchází z jeviště, aniž by své povídání dokončil. Představení začíná „šíleně“ a „šílené“ bude až do konce. 
Číst dále
07/08/2017 | recenzje
zobrazit další články